• Aktivnosti koje podržavaju razvoj mašte kod djece

    Dosada kod djece nije samo praznina koju treba popuniti, već vrijedan razvojni prostor koji omogućuje rast, kreativnost, samostalnost i psihološku dobrobit. Umjesto da dosadu odmah „riješimo“, važno je djeci pružiti priliku da se sami nose s njom i kroz taj proces razvijaju važne životne vještine. Pa ipak, postoje trenuci u kojima biste radije zaokupirali dijete iz bilo kojeg razloga –  kako biste se zajednički zabavili, približili u odnosnu s djetetom ili nešto „obavili“ i zato je važno znati i koje su to aktivnosti koje kod djece potiču razvoj mašte i divergentnog mišljenja:

    1. Dramske igre i vježbe
    • Djeca kroz dramske igre koriste tijelo, glas i pokret za izražavanje različitih uloga, priča ili situacija, što potiče maštu, fleksibilnost mišljenja i originalnost. Možete djetetu predložiti: igru pantomime (kako pokretima bez riječi opisati neke radnje/zanimanja/predmete), igre preuzimanja uloga (npr. igrajmo se velikih kuhara dok zajednički pripremate obrok), izmišljanje novih likova i događaja ( neka dijete samo osmisli tko će biti i što je karakteristično za tu osobu).
    1. Likovne aktivnosti s elementima neobičnog
    • Aktivnosti poput slikanja, modeliranja, izrade rukotvorina i korištenja raznovrsnih materijala omogućuju djeci da vizualiziraju svoje misli i osjećaje te istražuju različite tehnike i pristupe.
    • Poticanje djece na crtanje, slikanje ili modeliranje tema koje nisu svakodnevne (npr. „Kako izgleda kuća na Marsu?”, „Izmisli vlastitu životinju”, „Nacrtaj neobičan ples kišnih kapi”). Važno je zadavati motive koji su neobični i potiču djecu na razmišljanje izvan okvira svakodnevice.
    • Djeca mogu slobodno kombinirati boje, materijale i oblike, stvarajući originalna rješenja i razvijajući divergentno mišljenje, npr.: crtanje zavezanih očiju, crtanje s obje ruke istovremeno, slikanje mjehurićima sapunice, puhanje boje, izrada otisaka i pretisaka od raznih materijala.
    1. Glazbene aktivnosti
    • Istraživanje zvukova, sviranje instrumenata, ritmičke igre i slobodno pjevanje potiču izražavanje emocija i ideja. Glazba omogućuje djeci da kreiraju vlastite melodije ili ritmove. Uz dodatak možete djetetu predložiti da pokuša zvukom opisati pojave iz svakodnevnog života, ali i nešto neobično kao što su boje, slike, osobe itd.
    1. Igre fantazije i simboličke igre
    • Djeca se igraju “kao da su netko drugi” ili “kao da su negdje drugdje”, koristeći svakodnevne predmete na nove, maštovite načine. Ove igre razvijaju sposobnost zamišljanja, kreativnog povezivanja i divergentnog mišljenja.
    1. Istraživačke aktivnosti u prirodi
    • Promatranje prirode, skupljanje i uspoređivanje predmeta, istraživanje zvukova, mirisa i tekstura u okruženju. Aktivnosti poput “Šumski memory”, senzorne staze, zagonetke i igre s prirodnim materijalima potiču djecu na kreativno rješavanje problema i osmišljavanje novih načina korištenja predmeta.
    1. Čitanje i stvaranje priča
    • Čitanje bajki, priča i basni uz poticanje djece da sami osmisle nastavak, kraj, nove likove ili događaje. Ova aktivnost jača verbalnu kreativnost i sposobnost divergentnog mišljenja kroz izmišljanje više mogućih rješenja i scenarija.
    • Zajedničko čitanje slikovnica i pričanje priča, pri čemu se djecu potiče da izmišljaju nastavke, promijene kraj ili osmisle vlastite likove i događaje. Ova aktivnost izravno razvija maštu, jezične vještine i sposobnost apstraktnog mišljenja.
    1. Matematičke i logičke igre
    • Zadaci koji omogućuju više rješenja, igre slaganja, sortiranja ili kombiniranja predmeta na različite načine koje onda potiču djecu na razmišljanje izvan standardnih obrazaca i traženje novih pristupa problemima. Npr.ovdje djeci možete ponuditi da zajedno osmislite kako bi pospremili neke predmete u ormar.
    1. Konstruktivne igre
    • Gradnja i stvaranje novih objekata od kockica, plastelina, prirodnih materijala ili recikliranih predmeta. Kroz ovakve aktivnosti djeca zamišljaju, planiraju i realiziraju vlastite ideje, što potiče razvoj kreativnosti i mašte.
    1. Igre na otvorenom s elementima fantazije
    • Organizacija igara u prirodi u kojima djeca zamišljaju da su istraživači, superjunaci, stanovnici izmišljenih svjetova ili da otkrivaju tajne šume. Slobodna igra u prirodi omogućuje djeci spontano korištenje mašte u interakciji s okolinom.
    1. Taktilne i multisenzorne aktivnosti
    • Izrada i korištenje taktilnih slikovnica, igara osjetila, slikanje prstima ili izrada predmeta od raznih materijala. Ove aktivnosti potiču djecu na istraživanje i stvaranje novih doživljaja kroz maštovitu uporabu osjetila.

    Sve ove aktivnosti imaju zajedničko to što djeci omogućuju slobodu istraživanja, izražavanja i eksperimentiranja, bez straha od pogreške ili “netočnog” odgovora, ali i to da djeca u njima uživaju. Želimo vam puno zajedničkih sretnih trenutaka tijekom ovog ljetnog perioda.

     

    Emeršić, K. (2024). Razvijanje dječje kreativnosti i mašte kroz dramske igre i vježbe (Završni rad). Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet. Preuzeto s https://zir.nsk.hr/islandora/object/ufzg:4901/datastream/PDF/view

    Bošnjak, M. (2024). Primjena umjetničkih formi u poticanju kreativnosti djece (Završni rad). Univerzitet u Sarajevu, Filozofski fakultet. Preuzeto s https://ff.unsa.ba/files/zavDipl/24_25/ped/Marija-Bosnjak.pdf

    Kadum, S. (2019). Divergentno mišljenje u procesu suvremenoga odgoja i obrazovanja. Metodički ogledi, 26(1), 81–98. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/file/322443

     

Lavići – manipuliranje kinetičkim pijeskom i modlicama. Razvijanje motorike ruke i prstiju, koordinacija oko-ruka, poticanje na timsku suradnju i dijeljenje.