• Međunarodni dan odgoja bez batina

    Fizičko kažnjavanje djece: Zašto nije učinkovito i što kaže znanost

    Roditelji imaju najljepši ali i najteži  zadatak na svijetu – odgoj djece. Uz sve izazove s kojima se nose kao i različite i često oprečne informacije koje dobivaju iz mnogih izvora ne čudi da ostaju zbunjeni i nerijetko bespomoćni. Zbog toga znaju zaključiti da odgoj postoji u dvije dimenzije: batine ili potpuno popuštanje. Fizičko kažnjavanje poput udarca po guzi ili šamara, nažalost je još uvijek prisutno u nekim obiteljima. Osim što je zakonom kažnjivo, i znanstvena istraživanja jasno pokazuju da ovakve metode nisu učinkovite i mogu biti štetne za djetetov razvoj (jednako kao i potpuno popuštanje i prepuštanje djeteta sebi).

    Što je fizičko kažnjavanje?

    Fizičko kažnjavanje odnosi se na upotrebu tjelesne sile s ciljem izazivanja boli, ali ne i ozljede, u svrhu korekcije ponašanja (Gershoff & Grogan-Kaylor, 2016). Primjeri uključuju udaranje, šamaranje, povlačenje ili korištenje predmeta (poput šibe).

    Što znanstvena istraživanja govore?

    Višestruka istraživanja pokazala su da fizičko kažnjavanje:

    1. Ne poboljšava dugoročno ponašanje – iako može privremeno zaustaviti nepoželjno ponašanje, djeca ne uče zašto je određeno ponašanje pogrešno, niti što je poželjno ponašanje (Gershoff, 2002).
    2. Povezano je s povećanim rizikom od agresije – djeca koja su fizički kažnjavana češće iskazuju agresivno ponašanje prema vršnjacima i odraslima (Gershoff & Grogan-Kaylor, 2016).
    3. Može utjecati na mentalno zdravlje – povećava se rizik od anksioznosti, depresije i problema s ponašanjem u kasnijoj dobi (Afifi et al., 2012).
    4. Narušava odnos roditelj–dijete – djeca mogu osjećati strah, nepovjerenje i smanjeno emocionalno povezivanje s roditeljem (Kazdin & Benjet, 2003).

    Kako funkcioniraju posljedice?

    Posljedica, općenito govoreći, znači davanje nečega neugodnog ili oduzimanje nečeg ugodnog kako bi se smanjila vjerojatnost ponavljanja određenog ponašanja. No, da bi posljedica bila učinkovita, mora biti:

    Dosljedna – uvijek slijediti neželjeno ponašanje

    Trenutna – odmah nakon ponašanja

    Predvidiva – dijete mora znati koje ponašanje vodi do koje posljedice

    U kombinaciji s učenjem poželjnog ponašanja

    Međutim, čak i „blage“ posljedice često ne dovode do trajne promjene ponašanja ako nisu popraćene pozitivnim oblikovanjem i jačanjem poželjnih obrazaca (Kazdin, 2005).

    Umjesto fizičkog kažnjavanja, stručnjaci preporučuju:

    Pozitivno usmjeravanje – jasno postavljanje očekivanja i pravila. S većom djecom napravite zajednička pravila ponašanja kojih se vi ukućani trebaju držati. Verbalizirajte djeci što očekujete od njih i osvijestite je li to u skladu s njihovom dobi i mogućnostima.

    Modeliranje ponašanja – djeca uče promatrajući nas – ako želite da dijete regulira svoje emocije, važno je da se i sami možete regulirati (ako osjetite da Vam je teško i da taj dan ne možete, pitajte za pomoć, izađite na minutu iz sobe ako je dijete na sigurnom, što god kako se ne reagirali načinom koji ćete kasnije požaliti i koji nije primjeren)

    Prirodne i logične posljedice – posljedice koje proizlaze iz samog ponašanja (npr. ako prolije vodu, neka ju dijete i obriše)

    Time-out (pauza) – privremeno udaljavanje iz situacije kako bi se smanjila emocionalna napetost – ovo možete koristiti ako se radi o svađi između braće i sestara

    Nagrađivanje poželjnog ponašanja – pohvala, pažnja i simbolične nagrade

    Aktivno slušanje djeteta – prepoznajte djetetove emocije i manje se usmjeravajte na pronalaske rješenja a više na slušanje što Vam dijete govori

    Zaključak

    Fizičko kažnjavanje nije samo neučinkovito, već može dugoročno štetiti djetetovom emocionalnom i socijalnom razvoju. Umjesto toga, usmjerimo se na odgojne strategije koje promiču poštovanje, razumijevanje i odgovorno ponašanje. Dok neki problemi zaista i nemaju „kuharicu“ rješenja te se radi o pokušavanju različitih metoda uzimajući u obzir djetetove karakteristike i faze razvoja, ono što je temelj svakog dobrog odgoja je odnos i povezanost djeteta sa skrbnikom.

     

    Zajedno gradimo sigurnu i poticajnu okolinu za našu djecu!

     

    Reference:

    – Gershoff, E. T. (2002). *Corporal punishment by parents and associated child behaviors and experiences: A meta-analytic and theoretical review*. Psychological Bulletin, 128(4), 539–579.  

    – Gershoff, E. T., & Grogan-Kaylor, A. (2016). *Spanking and child outcomes: Old controversies and new meta-analyses*. Journal of Family Psychology, 30(4), 453–469.  

    – Afifi, T. O., et al. (2012). *Harsh physical punishment in childhood and adult physical health*. Pediatrics, 130(2), 184–192.  

    – Kazdin, A. E. (2005). *Parent management training: Treatment for oppositional, aggressive, and antisocial behavior in children and adolescents*. Oxford University Press.  

    – Kazdin, A. E., & Benjet, C. (2003). *Spanking children: Evidence and issues*. Current Directions in Psychological Science, 12(3), 99–103.  

     

Lavići – bojanje cvijeća pomoću kapaljke. Potičemo na finu motoriku, kreativnost i prepoznavanje osnovnih boja.