Kako roditelji mogu poticati govorno-jezični razvoj djeteta?

25.03.2021.
  • KAKO RODITELJI MOGU POTICATI GOVORNO-JEZIČNI RAZVOJ DJETETA?

    Govorom izražavamo svoje potrebe i želje, emocije, mišljenja i stavove o svijetu koji nas okružuje, stoga je važno da ga se ne uzima zdravo za gotovo, kao proces koji će se razviti sam od sebe.  Nepravilan govorni uzor iz djetetove okoline ili odrastanje u socijalno i pedagoški nemotivirajućoj sredini često su neki od funkcionalnih uzroka koji dovode do nepravilnog izgovora glasova.  Upravo zbog toga roditelji imaju značajnu ulogu u poticanju govorno – jezičnog razvoja u djece.

    PREDVERBALNA FAZA GOVORA

    • Verbalno odgovarajte na glasanja djeteta i naglas razgovarajte s djetetom, usprkos tome što ono još ne može odgovoriti.
    • Opisujte djetetu sve što radite i sve što vas okružuje (npr.dok mijenjate pelenu djetetu pjevušite ili govorite “Što sada radimo? Sada mijenjamo pelenu.”)
    • Pjevajte djetetu pritom mijenjajući ritam i intonaciju.
    • Čitajte djetetu slikovnice.
    • Koristite brojalice.
    • Kod imenovanja predmeta koristite i onomatopeje.
    • Nemojte koristiti tepanje u govoru, nego kratke, jednostavne i pravilne rečenice.

     

    VERBALNA FAZA GOVORA

    • Nastavite prakticirati sve iz prethodne faze, ali obogatite novim izrazima.
    • Rečenice koje koristite u komunikaciji s djetetom trebaju postajati sve složenije paralelno s dobi djeteta.
    • Slikovnice čitajte uz interakciju djeteta, postavljajući pitanja te tražeći od njega da nešto pokaže, imenuje ili opiše.
    • Uz čitanje slikovnica ili pričanje priča možete koristiti lutke ili igračke za dramatizaciju, pokušajte dijete usmjeriti da sudjeluje u dramatizaciji.
    • Svakodnevno razgovarajte s djetetom o proživljenim događajima, dajte mu do znanja da vas zanima što želi reći i da ga uvažavate kao ravnopravnog sugovornika.
    • Koristite različite govorno-jezične igre koristeći glazbu, brojalice ili pjesmice.
    • Ne ispravljajte djetetove često nevješte i nepravilne govorne iskaze, nego sami pravilno izgovorite ono što je dijete pogrešno izgovorilo.
    • U kasnijoj dobi omogućite djetetu čitanje i pisanje, pokazujući slova kroz igru, ali ga ne požurujte ukoliko još ne pokazuje interes za pisanu riječ.

    Izvori:

    Apel, K. i Masterson, J. J. (2004). Jezik i govor od rođenja do šeste godine: od glasanja i prvih riječi do početne pismenosti – potpuni vodič za roditelje i odgojitelje.

    Posokhova, I. (2008). Razvoj govora i prevencija govornih poremećaja u djece: priručnik za roditelje.

    https://childdevelopmentinfo.com/#gs.vws9jc

     

Četiri stupa roditeljstvaŠto kada dijete u vrtiću grize?